Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Business Intelligence – przyszłość czy melodia przyszłości

Z punktu widzenia firmy analityka biznesowa to niezwykle ważne narzędzie pozwalające na bieżąco sprawdzać efektywność podejmowanych działań i przewidywać nadchodzące trendy. Przedsiębiorstwa odnoszące największe sukcesy od lat stawiają na czerpanie wiedzy z gromadzonych danych przekuwając je w praktyczne informacje, pomocne w podjęciu stosownych decyzji biznesowych. O tym, na czym polega analiza danych w oparciu o Business Intelligence i jak zamieniać dane w strategię biznesową rozmawiała z CC News, Natalia Borowska –  manager działu raportów i analiz w naszej firmie.

Jak zaczęła się Twoja przygoda z Business Intelligence?

Zacznę od wytłumaczenia czym BI tak w zasadzie jest. Business Intelligence to, najprościej rzecz ujmując, przekształcanie danych w informację, które dostarczają wiedzy do podejmowania decyzji. Produktem BI w organizacji powinny być odpowiedzi na trzy istotne pytania: pierwsze – jak było w biznesie, drugie – jak jest aktualnie i trzecie – jak będzie albo jak być powinno.

Wracając do pytania – moja przygoda rozpoczęła się od potrzeby szybkiej analizy dużych zbiorów danych. To, co najmocniej irytowało mnie w raportowaniu w Excelu, to długotrwałe przygotowywanie raportów, często obarczone ograniczeniami technicznymi lub możliwościami przyjaznej dla odbiorcy prezentacji. Zbyt mało czasu pozostawało na samą analizę informacji zawartych w raportach lub była ona utrudniona ze względu na mnogość dokumentów z danymi z wielu źródeł. A przecież analiza i wnioski to cel raportowania. Szukałam sposobu  optymalizacji tego procesu- abym w efekcie, skupiając się na wnioskach, mogła odpowiedzieć na kluczowe pytania biznesowe. Zdecydowałam się na przeniesienie raportowania do narzędzia BI. Teraz te rozwiązania to podstawa moich działań zawodowych.

Jaka jest świadomość firm w obszarze BI?

Na zachodzie rozwiązania z zakresu BI od dawna cieszą się uznaniem, będąc bardzo często obowiązkową komórką w strukturach przedsiębiorstw zarówno małych, średnich, jak i dużych firm. Według opublikowanego w kwietniu 2020 roku badania Dresner Advisory Services 54% z badanych przedsiębiorstw twierdzi, że analiza biznesowa w chmurze jest kluczowa lub bardzo ważna dla ich obecnych i przyszłych strategii (2020 Cloud Computing and Business Intelligence Market Study). Warto zaznaczyć, że grupa referencyjna w badaniu to w aż 48% małe i średnie przedsiębiorstwa z całego świata.

W ostatnich latach w Polsce rozwiązania te wyraźnie ewoluowały i cieszą się rosnącą popularnością jednak wciąż wiele mniejszych organizacji uznaje te rozwiązania za niedostępne dla nich.

Dlaczego?

Wiele mniejszych przedsiębiorstw uważa je za zbyt zaawansowane, poza zasięgiem finansowym lub po prostu nie mają wystarczającej wiedzy na temat atutów wdrożenia tego typu rozwiązań. W swojej pracy uświadamiam klientów, że technologia ta w rezultacie jest tańsza, szybsza i dokładniejsza od klasycznej analizy danych, chociażby w Excelu. Eksperci zgodnie przyznają, że rozpoczął się czas przyśpieszenia inwestycji firm w platformy teleinformatyczne i narzędzia Business Intelligence bazujące na rozwiązaniach chmurowych. Trend ten rozpoczął się przed pandemią, ale wpływ COVID-19 z pewnością go przyspieszył.

Co zatem można zyskać dzięki rozwiązaniom BI i dla kogo one są?

Rozwiązania BI dostarczają wiedzy na temat biznesu, konkurentów, klientów, branży czy dostawców. Większość firm gromadzi setki, tysiące, a nawet miliony danych, których potencjału nie wykorzystuje. Najczęściej nie ma do tego odpowiednich narzędzi. Firmy bazują wówczas na szczątkowych danych bez kompleksowego spojrzenia na procesy i ostatecznie podejmują decyzje częściowo na podstawie opinii, a nie faktów. Narzędzia BI dostarczają nam możliwości integracji danych np. arkuszy excel, z systemu CRM, wirtualnej centralki telefonicznej, narzędzi marketing automation, umożliwiając jednocześnie czytelne, dostępne dla każdego odbiorcy przedstawienie raportu w postaci interaktywnego dashboardu prezentującego wyniki ilościowe i jakościowe pracy organizacji. Te rozwiązania nie są zarezerwowane wyłącznie dla największych podmiotów i światowych korporacji. Jedną z największych zalet systemów tego typu jest ich olbrzymia funkcjonalność i możliwość dostosowania do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa.

Jak wygląda taki raport i co możemy z niego wyczytać?

W trafny sposób BI opisuje youtuber Adam Finer z kanału Vitamin Business Intelligence porównując raport do deski rozdzielczej samochodu. Z wskaźników na niej umieszczonych możemy odczytać wszystkie dane, potrzebne do rozpoczęcia bezpiecznej podróży. Znajdziemy tam informację o poziomie paliwa, ciśnieniu opon, a  w przypadku problemu sygnalizuje nam awarię kontrolką. Tak samo pracuje raport BI – odpowiada nam na najistotniejsze pytania, zbiera dane, które pozwalają nam przewidzieć to jak daleko możemy pojechać, a co jest zagrożeniem dla naszej dalszej podróży.

Jakie problemy może rozwiązać system Business Intelligence?

W wielu przypadkach wdrażane przez nas rozwiązania początkowo badają procesy związane z działaniami marketingowymi, obsługą klienta w kanałach zdalnych. W następnym etapie silniki raportów rozbudowywane są o analizę danych z procesu sprzedaży. To, jakie konkretne problemy rozwiązuje system Business Intelligence, zależy bardzo mocno od środowiska danej firmy. Wykorzystując potencjał nowoczesnych systemów Business Intelligence jesteśmy w stanie samodzielnie na podstawie zebranych informacji, wyciągać wnioski dotyczące kondycji firmy oraz podejmowanych przez nią działań. Natychmiastowa ocena efektywności pozwala dostrzec potencjalne problemy, nim te staną się barierą i prawdziwym zagrożeniem rozwoju naszej firmy.  

Jak wygląda proces wdrożenia i kiedy widać jego pierwsze efekty?

Są trzy podstawowe kroki:

  1. Przede wszystkim należy ustalić motywację i cele wdrożenia w organizacji. To niezbędne do określenia zakresu koniecznych prac i ich kierunku.
  2. W następnym kroku zapoznajemy się ze źródłami danych i ich formatami oraz z dostępnym środowiskiem technologicznym.
  3. Ostatecznie wdrażane rozwiązanie dostosowane jest pod kątem funkcjonalności, zakresu automatyzacji do oczekiwań, ale i możliwości przedsiębiorstwa.

Dodatkowo nasi klienci mogą skorzystać z obsługi abonamentowej raportów bez konieczności przygotowania pracownika do rozwoju i obsługi raportów w ramach własnych zasobów. Pierwsze efekty to pierwsze wnioski z analizy raportu prezentującego KPI złożonego procesu w formie jednego interaktywnego pulpitu dostępnego online.

Mówiąc o melodii przyszłości warto zapytać „to BI or not to BI”?

Zdecydowanie BI. W dzisiejszych czasach prawie każde urządzenie RTV/AGD czy samochód generują dziennie mega, jak nie gigabajty danych. Dla analityka są to tabele zawierające miliony wierszy, z których może wyciągnąć informacje o stylu jazdy czy ulubionym kanale telewizyjnym naszego klienta. Dla człowieka niezwiązanego z analityką, tabele te będą po prostu stosem danych. Dzięki narzędziom BI, jesteśmy w stanie te stosy danych uporządkować, wskazać istotne między nimi korelacje i przekazać je odbiorcy w czytelnej formie. Jestem przekonana, że zaawansowane raportowanie to przyszłość. Nie melodia przyszłości, a rytm i tempo rozwoju szczególnie małych i średnich przedsiębiorstw.

Dziękuję za rozmowę.